کد مطلب:161287 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:154

عامل تهدید
عامل سوم، تهدید بود. افرادی كه دو عامل قبلی در آنها مؤثر واقع نمی شد، با زور و تهدید مواجه می شدند. معاویه آنها را تهدید، دستگیر و روانه ی زندان كرده و شكنجه و اذیت و آزار می داد و در نهایت چنانچه در عقیده ی خود راسخ بودند، آنها را وحشیانه كشته و از میان برمی داشتند.

بعد از شهادت امام حسن علیه السلام در حدود كمتر از 20 سال، معاویه جامعه ی شام را با این سه عامل و در سایه ی زمینه هایی كه ذكر كردیم، آنگونه كه می خواست، متحول ساخت. معاویه از زمان عمر بن خطاب تا شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام و در زمان امام حسن علیه السلام، بر شام حكمرانی می كرد و بخاطر سالهای طولانی حاكمیت خود، به مردم، محیط و اوضاع آنجا كاملا آشنایی داشت و اساسا او مردم شام را آنگونه كه خود می خواست تربیت كرده و پرورش داده بود. معاویه اشخاصی را شناسایی كرده و مورد آزمایش قرار داده بود. تا اینكه نهایتا با استفاده از این سه عامل، نقشه ی خود را اجرا كرد.

مجموع این عوامل و زمینه هایی كه قبلا ایجاد شده بود، دست به دست هم داد تا یزید براحتی بتواند كاری را كه می خواست، انجام دهد. البته هر چند در ظاهر موفق و پیروز شد، اما عاقبت كار و باطن كار نتیجه ای دیگر داد. [1] .



[1] با تلخيص و تغيير، برگرفته از آذرخشي ديگر از آسمان كربلا.